Mensen maken geschiedenis

48/50 Huidige S60 : a touch of class

Na de XC60 kreeg Gent alweer een nieuw model toegewezen: de Volvo S60. Maar waar Volvo in het XC-segment een marktleider is, is de concurrentie in het S-gamma groot.

Pedestrian detection with full auto brake
Op de Detroit Motor Show toonde Volvo in 2009 een adembenemende S60 Concept, een tour-de-force van designer Steve Mattin - een sedan met de look en feel van een coupé, met zeer zuivere lijnen en een uitermate sportieve uitstraling.
De S60 is net als de andere grote Volvo’s gebaseerd op het Ford EUCD-platform. Bij de S60 was de nieuwigheid op het vlak van veiligheid Pedestrian detection met full auto brake. Dat systeem bestaat uit een radarunit die in het radiatorrooster is geïntegreerd, een camera ter hoogte van de binnenspiegel en een centrale controle-unit. De radar detecteert elk object voor de auto en bepaalt de afstand tot de auto. De camera bepaalt om welk type object het gaat. Het systeem is geprogrammeerd om ook te reageren op voertuigen voor de auto die stilstaan of in dezelfde richting bewegen. Omdat de radar een nog breder blikveld heeft dan voorheen, kunnen overstekende voetgangers zeer vroeg worden opgemerkt. Het automatische remsysteem werkt alleen als het object herkend wordt door zowel radar als camera. Een andere interessante veiligheidsoptie is Driver Alert Control. Deze functie houdt de positie van de auto ten opzichte van zijn rijstrook voortdurend in de gaten en waarschuwt de bestuurder als zijn rijpatroon op een onverklaarbare of ongecontroleerde manier verandert.

S60 Polestar
In 2012 maakte Volvo de komst van de S60 Polestar bekend, getuned door de Volvo-huistuner Polestar. De Volvo T6-benzinemotor en een garret-turbo leveren 508 pk en 580 Nm. Hij gaat van 0 tot 100 km/h in 3,9 sec. en heeft een topsnelheid van ongeveer 300 km/h.

De S60 vandaag
De huidige versie van de Volvo S60 blijft er dynamisch en ‘fris’ uitzien. Het motorengamma bestaat nu uit de Drive-E-krachtbronnen met een verbruik (in de D2-versie) van niet meer dan 3,7 liter per honderd kilometer. Dat leidt tot een CO2-uitstoot van 96 g/km.

Productiestart
De Volvo S60 werd officieel in Gent in productie genomen op 15 juni door Vlaams minister-president Kris Peeters. Hij sprak de hoop uit dat het ergste van de crisis nu achter ons lag: “De autosector heeft mondiaal een heel moeilijke periode achter de rug,” aldus Kris Peeters in een commentaar. “Maar er zijn tekenen die wijzen op een herstel, en dat herstel zien we ook in onze Vlaamse assemblagefabrieken, zeker bij Volvo Cars Gent. De vooruitzichten op dit nieuw model heeft Volvo Cars Gent geholpen om de moeilijke jaren 2008-2009 te overbruggen. Het toont aan hoe belangrijk het is voor onze lokale fabrieken om nieuwe modellen te kunnen aantrekken. Dat is maar mogelijk wanneer zij tot de ‘benchmark’ behoren in hun sector inzake kwaliteit en efficiëntie, gesteund door de capaciteiten en competenties van hun medewerkers. Waar mogelijk willen wij de sector steunen in hun tocht naar excellentie, om aldus aan te tonen dat de autosector in Vlaanderen nog altijd een toekomst heeft.”

Tussen 2010 en 2014 liet Volvo car Gent inderdaad fraaie productiecijfers optekenen, hoewel qua volumes de S60 altijd in de schaduw bleef van de XC60. Het topjaar voor de Volvo S60 was 2011, toen er meer dan 76.000 exemplaren van gebouwd werden. Een versie met een verlengde wielbasis wordt, voor de Chinese markt, sinds 2013 in Changdu gebouwd. Deze variant wordt ook uitgevoerd naar de Verenigde Staten.

Naar boven