Mensen maken geschiedenis

45/50 Model : XC60

Volvo’s grooste topper
 
Nadat de Volvo XC60 als concept car werd getoond in 2007, kreeg het productiemodel in
het voorjaar van 2008 zijn première op de Geneva Motor Show.

De productie en verkoop gingen in Europa van start in het najaar van 2008, op het ogenblik dat de auto-industrie in een crisis verkeerde omwille van de sterk gestegen brandstofprijzen.
De XC60 werd aanvankelijk enkel in de fabriek in Gent geassembleerd. In 2013 vatte Volvo de productie van de XC60 ook in in Chengdu, voor de Chinese markt.
Met de Volvo XC60 stapte Volvo in het groeiende segment van de compacte SUV’s. Aanvankelijk werd gemikt op een volume van 50.000 auto’s. Het model bleek een schot in de roos: de Volvo XC60 werd het best verkochte Volvo-model ooit. Het afgelopen jaar verkocht Volvo meer dan 130.000 exemplaren van de XC60; in vele landen, waaronder België, is de XC60 de segmentleider.
In de fabriek werd de capaciteit van de laserlasinstallatie uitgebreid en het panoramisch sunroof werd automatisch geassembleerd. Voor Volvo Car Gent was de XC60 het eerste model op het P3- of EuCD-platform.
Het belangrijkste veiligheidsnieuws was City Safety - een uniek hulpmiddel dat de chauffeur helpt om een impact te vermijden. Het systeem gebruikt een snelheidssensor die berekent of een botsing waarschijnlijk zal zijn. Afhankelijk van de snelheid zal het systeem de auto voorbereiden op een manuele remhandeling, of zelf remmen wanneer de chauffeur niet of niet tijdig reageert.
EuroNCAP gaf de XC60 vijf (op vijf) sterren en de hoogste score van 37 (op 37) punten.

De XC60 werd gelanceerd met de zescilinder T6-motor met 285 pk en met vijfcilindermotoren van 185 (D5) en 163 pk (2.4D). Vierwielaandrijving was standaard. Vanaf 2009 werd de XC60 ook beschikbaar met voorwielaandrijving.
Volvo gebruikte de cultfilm ‘The Twilight Saga: New Moon’ om de XC60 te promoten.
Het succes van de XC60 lijkt maar niet af te nemen, ook dankzij een geslaagde opfrissing in 2012. Voor modeljaar 2016 is de XC60 beschikbaar met vier motoren uit het nieuwe Drive-E-gamma: De T6 met 306 pk, de T5 met 245 pken twee turbodiesels (D4 en D3) met respectievelijk 190 en 150 pk. Het City Safetysysteem werd voortdurend verbeterd en kan nu een botsing vermijden tot snelheden van 50 km per uur. Andere nieuwe veiligheidsopties zijn Pedestrian and Cyclist Detection (met automatisch remmen), het Blind Spot Information System, Cross Traffic Alert (met sensoren achteraan) en Road Sign Information.

Naar boven