Mensen maken geschiedenis
4/50 Amason, Amazon, Amazone... of P120?
De eerste Volvo die in Gent werd geproduceerd, was de Volvo 120. Of was het de Volvo Amazon?
Over de officiële naam bestaat wat verwarring. Op de thuismarkt werd dit model de 'Amason' genoemd, en Volvo wou het exportmodel de 'Amazon' noemen. De Duitse bromfietsenfabrikant Kreidler had echter al een tweewieler met de naam 'Amazone', en Volvo mocht die naam buiten Zweden niet gebruiken. Buiten Zweden werd het dan de Volvo P120, P130 en P220, die leverbaar waren in vier uitvoeringen: 121, 122S (sport), 123GT (Gran Turismo, of luxe) en 'Favorit'.
Maar, in de praktijk bleken deze typeaanduidingen omslachtig en werden deze auto's door het publiek wereldwijd gewoon Amazon en Amazon Kombi genoemd, ondanks de bezwaren van Kreidler.
De Volvo Amazon werd van 1956 tot 1970 geproduceerd, grotendeels in Zweden. In totaal liepen er 667.341 exemplaren van de band, waarvan 16.310 in Gent. Het hoogtepunt lag in 1966, toen er 119.000 exemplaren gebouwd werden. Dat jaar steeg de productie in Gent tot boven de 8000 auto’s.
De auto werd ontworpen door Jan Wilsgaard en werd voorgesteld aan het publiek op 1 september 1956, maar de levering kwam pas op gang in maart 1957. Hij was bedoeld als opvolger van de populaire Volvo PV444, maar bleek daarvoor te duur.
Passieve veiligheid stond toen ook al hoog in het vaandel bij Volvo en de Amazon was, samen met de PV544, een van de eerste auto's die standaard geleverd werd met driepuntsveiligheidsgordels en een bekleed dashboard. De auto staat bekend als erg betrouwbaar en sterk. Van de 297.000 exemplaren die in Zweden werden verkocht zijn er nog 35.000 geregistreerd en men vermoedt dat er nog 15.000 dagelijks worden gebruikt. De productie werd beëindigd in 1970 en het model werd opgevolgd door de Volvo 140-serie. Vanaf 1961 werden mechanische delen van de Amazon, zoals motor, versnellingsbak en assen, alsook de gemodificeerde bodemplaat, gebruikt voor het sportmodel van Volvo, de Volvo P1800.
De Volvo Amazon werd aangedreven door de B16-, B18- of B20-motor met een cilinderinhoud van 1580, 1780 en 1986 cm3. Het vermogen varieerde van 60 tot100 pk, met een maximaal koppel dat varieerde van 113 tot 155 Nm. Deze viercilindermotoren werden gekoppeld aan verschillende schakelbakken met drie of vier versnellingen.