Mensen maken geschiedenis

44/50 Volvo stevig in het zadel : van 2008 tot nu

Na de jaren van groei, en na de komst van de kleine modellen en de invoering van een nachtploeg, daalde de productie gevoelig. In 2008 werden er amper 180.000 auto’s gebouwd.

Crisis
De brandstofprijzen stegen sterk, en de verkoop van auto’s viel overal terug. De eigenaar van Volvo, Ford Motor Company, kon de winstgevendheid niet op peil houden, en daarin stond het niet alleen - ‘s werelds grootste autobedrijf, GM, balanceerde op de rand van het bankroet. Er gingen geruchten dat Ford Volvo Cars wou verkopen, en het zelfvertrouwen van het Zweedse merk kreeg een knauw. De fabriek in Torslanda diende de nachtploeg te schrappen. Die zou pas nu terug ingevoerd worden, met de komst van de nieuwe XC90.

Nieuwe modellen op komst
Toch waren er ook belangrijke lichtpunten. Volvo kondigde een nieuw model aan dat in Gent zou gebouwd worden: de Volvo XC60. Deze kleine cityjeep werd een schot in de roos, en is tot op vandaag het best verkochte Volvo-model. De auto is gebaseerd op het EuCD-platform, dat Volvo samen met Ford Motor had ontwikkeld. De Volvo S60, die in 2010 werd gelanceerd, stond op hetzelfde platform.

In september 2008 startte de productie van de XC60. Rond deze tijd bracht Volvo ook bijzonder zuinige varianten van de C30, S40 en V50 op de markt. Die koppelden een laag verbruik aan een CO2-uitstoot van amper 120 g/km. Gezien de crisis, en de hoge brandstofprijzen, was dit DRIVe-gamma een groot succes, en compenseerde het voor een groot deel de verkoopdaling van de grote modellen. (Later werd DRIVe herdoopt in Drive-E en daalde de CO2-uitstoot, in combinatie met de nieuwe motoren, tot 82 gram.)

De productiedaling werd opgevangen door collectieve economische werkloosheid. Goed nieuws was ook dat er, na de XC60, nog een nieuw model op komst. Dat was de Volvo S60, die op 19 mei 2010 in productie ging. Kris Peeters, die toen minister-president was van de Vlaamse regering, reed het eerste exemplaar van de lijn.
Ondertussen was Volvo ook volop bezig om een nieuw compact model te ontwikkelen. De C30, S40 en V50 werden vervangen door één model, de nieuwe V40. Dat werd op 14 mei in productie genomen, en weer was Kris Peeters de eregast om het model van de lijn te laten bollen.

Ondertussen was de verkoop weer aangetrokken, en 2011 was weerom een goed productiejaar, met een recordproductie van 266.600 auto’s.

Organisatie
Organisatorisch veranderde in deze periode ook één en ander. Na een reeks fabrieksmanagers met een HR-achtergrond (Hubert Casneuf, Chris Dewulf en Peter Leyman), kwam er een ‘Schotse Zweed’ aan het roer van de fabriek. Derek Jessiman leidde de transitie naar een betere integratie met de andere Volvo-fabrieken, en naar een doorgedreven gebruik van het productiesysteem van Volvo, het Volvo Cars Manufacturing System. Derek Jessiman werd in 2010 opgevolgd door Geert Bruyneel, die in 2013 een topfunctie opnam in Zweden en die nu de activiteiten van Manufacturing en Purchase leidt in China. Hij werd opgevolgd door Eric Van Landeghem, die het grootste deel van zijn loopbaan actief was bij GM.

Volvo Car Gent startte in 2012 een transformatieproces, om een ‘grote spong voorwaarts’ te nemen inzake kwaliteit en efficiëntie. De focus lag op het inbouwen van kwaliteit in de processen, en op een efficiënte flow van goederen en productieprocessen. Volvo Car Gent voerde het andonsysteem in, dat de operatoren in het centrum plaats en waarbij alles erop gericht is om hem in zijn assemblagetaak te ondersteunen.

Insourcing
Na vele jaren van outsourcing werden er weer activiteiten in eigen beheer genomen. Zo werd midden 2014 de assemblage van de dakbekleding en tunnelconsole overgenomen van Johnson Controls, en begin 2015 werd het logistiek center (van 2009 tot eind 2014 uitgebaat door DSV) onderdeel van de Eindassemblage. Er kwamen zo’n 800 personeelsleden bij.

Compact Modular Architecture
Zoals gebruikelijk is wanneer enkele modellen het einde van hun levenscyclus naderen (de XC60 blijft een topmodel, maar dateert ondertussen al van 2008), werd er in de media duchtig gespeculeerd over de toekomst van Volvo Car Gent. Zeker toen bleek dat de opvolger van de XC60 in Zweden zou gebouwd worden.

Uiteindelijk viel er eind 2014 een belangrijke beslissing: Volvo Car Gent zou dé fabriek worden voor de nieuwe generatie compacte Volvo’s, gebouwd op een nieuw platform (CMA), en met daarbij horende investeringen én - opnieuw - een uitbreiding van de Lasfabriek. En er was meer: Volvo kondigde ook een nieuw model aan, een XC-variant op het klein platform. Gezien Volvo’s succesvolle geschiedenis in het XC-gamma, wordt er ook van dat model bijzonder veel verwacht.

De komende generaties van grote Volvo’s verhuist wel naar Zweden, maar Gent krijgt nieuwe modellen, en is vanaf 2019 een volledige CMA-fabriek. Dat tilt ons meteen naar het midden van de jaren 20, en ook dat is geen eindpunt. Volvo Car Gent blijft aan de weg timmeren, met grote ambities om het kost- en efficiëntepeil verder te verhogen. Om over tien jaar alweer nieuwe modellen naar Volvo Car Gent te kunnen aantrekken.

 

Naar boven