Mensen maken geschiedenis

35/50 Zelfde naam, nieuw model

Voor het eerst (!) lanceerde Volvo een nieuw model dat dezelfde typeaanduiding had als zijn voorganger: de S60.


S-V-C-XC
Volvo was ondertussen overgestapt op de categorieën S-V-C-XC, en in 2000 zag de Volvo S60 het licht, in een knallend (maar technisch moeilijk) Maya Yellow.
De V60 werd herdoopt in V70. Volvo Car Gent bouwde tussen 2000 en 2009 niet minder dan 907.411 exemplaren van deze twee reeksen, ontworpen door de Britse designer Peter Horbury.

Large platform
Technisch waren de S60 en V70 gebaseerd op de in 1998 voorgestelde S80, die het P2-platform gebruikte (zoals ook de later gepresenteerde XC90). Hoewel Ford Motor Company in 1999 de eigenaar was geworden van Volvo Cars, waren deze modellen nog duidelijk door Volvo ontwikkeld, en bouwden ze verder op de erfenis van de Volvo 850 - voorwielaangedreven, met een dwarsgeplaatste vijfcilinder motor. Uiterlijk vallen de gewelfde portieren op, net als de grote, blokvormige achterlichten, en de voorbumper die het grille integreert (de zogenaamde ‘soft nose’). Volvo bouwt verder op zijn veiligheidsexpertise, en de nieuwe Volvo-modellen proberen komaf te maken met het label ‘hoekig’, dat Volvo sinds het 740-model bleef achtervolgen. Met succes trouwens - met de S60 en V70 klimt Volvo een stuk verder op de prestigeladder; en de modellen worden geroemd voor hun uitstekende wegligging en hun rijplezier.

Sportief
De Volvo S60 was bedoeld om te concurreren met de BMW 3 en de Mercedes C-klasse, maar bleef langer dan zijn concurrenten in productie (negen jaar, met facelifts in 2005 en 2008). In deze periode kregen de sierlijsten en bumpers het koetswerkkleur. Een sportieve variant kreeg de naam S60-R, met een Haldex all-wheel-drivesysteem, het Four C-chassis (Continuously Controlled Chassis Concept, met de keuze tussen Comfort, Sport en Advanced), grote Bremboremmen vooraan en grote Pegasuswielen. Deze variant haalde een topvermogen van 296 pk bij een koppel van 400 Nm. Binnenin was de R-versie ook te herkennen aan de helblauwe wijzerplaat.

Een belangrijk jaar
In het jaar 2000 had Volvo bekendgemaakt dat de opvolgers van de compacte Volvo’s in Gent zouden gebouwd worden. Maar eerst ging alle aandacht naar de opvolgers van de S60 en V70, waarvan de laatste auto op 12 mei 2000 van de band liep. De nieuwe modellen vergden een investering van ongeveer 100 miljoen euro.

Naar boven