Mensen maken geschiedenis

25/50 De [boxy] 700-reeks

Volvo lanceerde de 700-reeks in 1982. In Gent liepen er tussen 1984 en 1992 liefst 617.089 exemplaren van de band.

“Boxy”
Als Volvo de reputatie kreeg om hoekige modellen te maken, dan is dat voor een groot deel te danken aan de Volvo 700-reeks. Volvo toonde de 760 in 1982 aan de wereld - een radikale verandering, met een duidelijke ambitie om een rol te spelen in het premiumsegment. Twee jaar later volgde de zachter geprijsde Volvo 740. In 1992 werd de hoekige styling wat afgerond met de vervanger, de 940 en 960, maar technisch bleef het duidelijk om dezelfde auto gaan. De 700-reeks was eigenlijk bedoeld om de 240 en 260 te vervangen, maar deze laatste modellen bleven in productie tot in de jaren 90. Een coupéversie, getekend Bertone, werd in 1986 in productie genomen, maar werd vier jaar later stopgezet.

Gehecht aan de 740
Renaud De Weerd werkte in de zetelmakerij van 1979 tot 2006, en was niet alleen een fiere Volvo-werknemer, hij was ook trots op de auto’s die we hier bouwden. Eerst kocht hij zich een Volvo 240, en in 1990 kocht hij een directiewagen, een witte Volvo 740 van het bouwjaar 1990 - ‘Made in Ghent’. Renaud houdt van deze auto en houdt hem in tiptop-conditie. “Ik heb met deze auto leren rijden,” zegt zoon Tom, die technicus is in de Lasfabriek. “Ik ben er zeer aan gehecht. Als kind maakte deze auto een overweldigende indruk op mij, en ook nu is het nog heerlijk om ermee rond te rijden.”
De auto met een 2.3-liter benzinemotor heedt 179.000 km op de teller, maar Renaud is er gerust in: “Deze auto kan nog een hele tijd meegaan!”

Renaud en Tom De Weerd
Naar boven