Mensen maken geschiedenis

21/50 50 jaar opleiding

“Vroeger was het simpel - je leerde een job door te kijken hoe iemand anders het doet.”

“De robots vechten!”
Aan het woord is Alex D’Hondt, die hier werkte van 1966 tot 2004, en die het technisch Trainingcenter mee heeft uitgebouwd. Telkens als er een nieuw model kwam, was er een grote nood aan opleidingen. Dat was vroeger zo, en dat is nu nog altijd zo. Alleen is de technologie zoveel complexer geworden, dat er vooral in de jaren 80 een grote behoefte bleek aan een systematische aanpak.
“Het keerpunt was de lancering van de 700-reeks,” zo weet Alex. “Er waren al robots met de 200-reeks, maar na 1984 kwamen de robots in de meerderheid. En ook deze robots zijn mechanisch en elektronisch sterk geëvolueerd.”

20150423-mg0484.jpg

De technologie beheersen was niet altijd een eenvoudige opgave. “De Cincinnati’s hebben gevochten!” Alex herinnert het zich nog goed - door een programmatiefout waren de Cincinnatirobots met elkaar in de clinch gegaan. “Sindsdien hebben we technici naar opleidingen gestuurd bij de leveranciers van robots en installaties, en werd de functie van Machine-operator in het leven geroepen. Dag en nacht werkten we toen, want wij waren de enigen die de problemen konden oplossen."

cincinnati.jpg

In 1987 werd het Trainingcenter opgericht door wijlen Robert Desmaele en Frank Descamps. In 1994 kwamen Alex D’Hondt en Martin Mathees erbij.

Aan de top blijven
Opleiden werd een belangrijke full time bezigheid. Er werd ook meer en diepgaand les gegeven over de auto’s zelf, want met elk nieuw model werden de auto’s ook complexer. Deze taak neemt Maarten De Cock voor zijn rekening. Elektronica en programmeren werden zeer belangrijke vaardigheden, die ervoor zorgden dat Volvo Car Gent technologisch aan de top bleef.

Attitudetraining
Naast de technische opleidingen, die vaak erg specialistisch waren, kwam er recent ook een nieuwe klemtoon te liggen op attitudetrainingen - om mensen aan te leren hoe belangrijk het is om kwalitatief en gestandaardiseerd te werken, volgens ons productiesysteem. “Lean manufacturing” is vooral een mindset, zegt Pascal De Cooman van de Volvo Car Academy. “En dat leren we vooral in de Simulated Work Environment, waar we een werkomgeving nabootsen in het klein.”
Alex D’Hondt en de huidige opleiders zijn het over één ding eens: “Je moet de mensen niet harder, maar slimmer laten werken.”

20150423-mg0520.jpg
Naar boven