Mensen maken geschiedenis

12/50 Joos mag het weten

20141211-mg4585.jpg

Het is een grijze herfstdag als Joos Rogge, probleemopvolger van GA, de Audit komt binnenrijden … met een rode Volvo 140. “Niet van mezelf, maar van een goede vriend,” zegt hij. Mechanisch is dit model, gebouwd in 1971, in zeer goede staat; de auto komt nog wekelijks buiten. “Vier- à vijfduizend kilometer per jaar,” schat Joos, “we gaan ermee naar oldtimershows, en we zijn ook aangesloten bij de Volvo oldtimerclub. Hij rijdt nog prima!”
De auto heeft bijna 165.000 kilometer op de teller.
Net als bij de Amazon valt het op hoe eenvoudig de mechaniek is, met een motorruimte waar je doorheen kunt kijken. Deze Volvo wordt nog aangedreven door de B18-motor, en het embleem staat dan ook op de grille. De Volvo 140 is trouwens het laatste model met een grille dat uit twee delen bestaat; vanaf de Volvo 140 zou Volvo gaan werken met een diagonaal en het Volvo-logo.
Hoewel deze auto nooit de iconische status kreeg zoals de Amazon, is het duidelijk dat Joos erg aan dit model gehecht is. “Het is een stukje nostalgie,” zegt hij, “maar toch verwijst dit model ook naar de toekomst, en naar de welbekende 200-reeks.”
Met de Volvo 140 versterkte Volvo zijn reputatie als bouwer van superveilige auto’s. Veel aandacht werd besteed aan het robuuste en rigide koetswerk, en de Amerikaanse organisatie gebruikte deze stevigheid handig door zeven auto’s bovenop elkaar te plaatsen.
De Volvo 140 werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar in Zweden, Noorwegen en Nederland, en ook voor het Duitse weekblad Der Spiegel was het “Das Spiegel Auto das Jahres”. De pers roemde het model “the safest car ever built.”

De 'carpile' die de stevigheid van de wagens aantoonde.
Naar boven