Mensen maken geschiedenis

35/50 Filip Goedertier

Hoe enthousiast hij ook is over zijn job, Filip Goedertier moet toch even uitleggen wat zijn functieomschrijving is: lasparameterman. “Mijn collega en ik bewaken de kwaliteit van het lassen en van de fitting,” legt hij uit. “Tijdens het lassen moet het koetswerk altijd perfect zijn in de drie dimensies. Als een koetswerk buiten de parameters valt, heb je problemen met de flush and gap, of met de fitting, of met beide.” Dat is hoop vakjargon in één zin. Flush zegt ons of de gelaste platen in hetzelfde vlak liggen; gap is de spleet tussen het koetswerk en de hang-on parts zoals de portieren, de motorkap of het kofferdeksel. Terwijl het koetswerk door het proces loopt, wordt het op verschillende tientallen meetpunten gescand, en als er afwijkingen worden vastgesteld, hoe klein ook, wordt het proces bijgesteld. Het is meer dan een zaak van esthetiek - een koetswerk met afwijkingen lijdt tot meer luchtweerstand en een hoger verbruik. “Wij streven vooral een perfect lasproces na met correcte fittings,” zegt Filip. “Het is beter meteen goed, dan dat er moet worden gecorrigeerd in de Eindassemblage.”
Filip betrapt er zich op dat hij automatisch naar de flush and gap kijkt wanneer hij in de file staat. “Beroepsmisvorming!” lacht hij. Maar hij is een blij man, want de laskwaliteit van Volvo was al erg goed, en wordt steeds beter.
Hij is ook blij met zijn job, en met zijn collega’s. Onlangs trouwde zijn zoon, en zowat elke collega die een witte Volvo had, was bereid om niet alleen hun auto uit te lenen, maar ook om als chauffeur te figureren. Een huwelijk met Volvo’s - met een perfecte flush and gap!

Filip Goedertier
Geboren: 1962
In dienst: 1985
Personeelsnummer: 2173

Naar boven